De netto mediabestedingen aan radio en televisie groeien met dubbele cijfers. De twee belangenorganisaties (respectievelijke RAB en SPOT) maakten vandaag tegelijkertijd de cijfers over het derde kwartaal bekend. De radiobestedingen gingen maar liefst 15,7% omhoog en kwamen uit op bijna € 48 miljoen. De eerste drie kwartalen van 2007 zijn nu goed voor € 169 miljoen. Da’s een plus van 4%. Bij televisie stegen de bestedingen in het derde kwartaal met 11% naar € 170 miljoen. Q1 t/m Q3 geeft bij televisie een totaal van € 568 miljoen. Dat is precies 5% meer dan de eerste drie kwartalen van 2006. Om de eerdere prognose van € 825 miljoen te halen moet Q4 dus € 257 gaan opbrengen. Moet lukken lijkt me zo. Dat zou namelijk betekenen dat het vierde kwartaal van dit jaar even groot zou mogen zijn als hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Mijn prognose is dat er nog wel zo’n 5% groei in het laatste kwartaal zit, waarmee de totale bestedingen voor televisie eveneens op een plus van 5% uitkomen. Zie tabel:
Netto mediabestedingen televisie per kwartaal, 2006/2007
Bron: SPOT exclusief prognose
Door afrondingen kunnen sommige bedragen/percentages licht afwijken, maar dat we dit jaar richting € 840 miljoen gaan is wel duidelijk. Het blijft vreemd dat de bestedingen aan reclame zo hard blijven groeien bij een dalende kijktijd. In de eerste drie kwartalen van 2007 bedroeg die daling 6% en de reclamebestedingen stijgen 5%. Het kan niet anders dan dat de netto tarieven aan het stijgen zijn. Dat zou de meest logische verklaring zijn in combinatie met het economische klimaat en de slechte zomer. Vergeet niet dat vorig jaar een extreem warme zomer was met een lage kijktijd. Dit jaar was er niet echt sprake van een zomer en de kijktijd in het derde kwartaal bleef op niveau ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Q1 en Q2 daalden respectievelijk 9% en 8%.
Reacties