Afgelopen vrijdag was ik bij een perspresentatie van SKO (Stichting KijkOnderzoek) en Intomart GfK, waarin het meten van uitgesteld kijken haarfijn werd uitgelegd. Dit uitgestelde kijken zal per 1 januari a.s. worden meegeteld in de reguliere kijkcijfers. Dat betekent dat de kijkcijfers zoals die elke ochtend worden gepubliceerd over de dag ervoor een tijdelijk karakter krijgen. Het meten van uitgesteld kijken (afgekort: UGK) is noodzakelijk geworden omdat er op steeds meer plekken en via steeds meer kanalen naar ’televisie’ wordt gekeken. Nu heeft UGK nog maar een klein aandeel, maar de verwachting van SKO is dat het zal groeien de komende jaren en dat je als SKO niet achter de feiten aan mag lopen.
Verrijking van currency
Het jarige kijkonderzoek (twintig geworden dit jaar) krijgt dus per 1 januari een extra datastroom. De huidige ‘currency’ wordt uitgebreid met gegevens tot maxinaal zes dagen na uitzending. Feitelijk krijg je dus drie kijkcijfers: tijdens uitzending (TU), uitgesteld (UGK) en de optelling van die twee. UGK kan gebeuren via een videorecorder, harddiskrecorder of andere device, zolang dat maar op het televisietoestel is aangesloten.
Picture Matching
Om er achter te komen welk programma er bekeken wordt gebruikt Intomart GfK (uitvoerend bureau dat voor SKO de kijkcijfers verzameld) drie technieken. Dat is allereerst picture matching. Dat is het herkennen van een programma aan de hand van ‘digitale samples’ van het televisiescherm. Een zeer geavanceerde techniek die in veel gevallen voldoet. Daarnaast gebruikt Intomart GfK een wat oudere techniek die onder de naam VIB-Code door het leven gaat. Hierbij wordt de zender op basis van frequentiegegevens herkent in de kijkmeter. VBI wordt als een back-up systeem gebruikt en als één programma tegelijkertijd op meerdere zenders te zien is. Bijvoorbeeld bij grote inzamelingsacties of nieuwsuitzendingen bij grote rampen.
De derde techniek is vrij nieuw en heet Enhanced Audio Matching (EAM). Hier wordt op basis van audiogegevens nagegaan naar welk programma gekeken wordt. Het is een nieuwe techniek die bijvoorbeeld gebruikt kan worden bij UGK via de computer. EAM kan content herkennen ongeacht het device en de distributievorm zoals bijvoorbeeld streaming video via internet. Dat naast de hierboven beschreven vorm een twee vorm van UGK, waarover straks meer.
Testcijfers
Uit testcijfers van SKO kwam naar voren dat fictie het grootste aandeel heeft in UGK. Het kijkgedrag van UGK is binnen fictie zeer verschillend al naar gelang de uitzendfrequentie. Een dagelijkse soap wordt wordt het grootste deel dezelfde dag nog bekeken, maar een wekelijkse serie bouwt z’n UGK-kijkers op gedurende de week. Nieuwsuitzendingen worden nauwelijk uitgesteld bekeken. Uit de test bleek dat House van SBS6 veel uitgestelde kijkers had. Ruim 100.000 in één week. Daar kunnen ook mensen bij zitten die de uitzending twee keer hebben bekeken.
Streaming video
Een tweede vorm van uitgesteld kijken is zoals gezegd het opvragen van streaming videocontent. Hier onderscheidt SKO een aantal streamvormen:
1. Live en parallel aan de tv-uitzending
2. Live en alleen online
3. Online van een programma dat geweest is
4. Online, maar dan van onderdelen van een programma dat geweest is
5. Programmadelen die niet op tv geweest zijn
6. Themakanaal (Het gesprek)
Maandelijkse zal SKO rapporteren over de zes vormen van streaming video in combinatie met de reguliere kijkcijfers. De vormen 1,3 en 4 zullen verwerkt worden in een dagelijkse rapportage in combinatie met het voorlopige kijkcijfer. Het kijkcijfer wordt dan verrijkt met het aantal streamopvragingen. Die gegevens worden door de zenders aangeleverd en zijn niet afkomstig uit het kijkpanel.
In eerste instantie zullen alleen programma’s vna NPO en RTL gemeten en gepubliceerd worden. In een latere fase volgen ook de andere zenders/stations.
Beste Peter,
Interessant. Maar wat mij nu vooral bezighoudt is de vraag hoe SKO dit gaat meten? Worden de technieken toegepast binnen hetzelfde panel als dat voor de reguliere SKO metingen wordt ingezet? Worden deze technieken ingezet in nieuwe STB’s van de kabelaars/IPTV-aanbieders?
Hoe kan men de PVR meten als er geen signaal teruggaat naar SKO?
Groet,
Richard
Beste Richard,
Het antwoord zit in bovenstaande alinea over Picture Matching. Daar staat een beschrijving van de technieken die Intomart gebruikt om programma’s te herkennen. Kijk ook even op de site van SKO. Daar staat een zeer uitgebreide beschrijving van het kijkonderzoek onder het kopje ‘kijkonderzoek’.
Wat STB’s van kabelaars en IPTV-aanbieders zijn weet ik niet, dus voor dat deel van de vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven.