Nog twee nachtjes slapen en dan is het zover: nieuwe bereikcijfers voor print! Op 11 oktober 2007 presenteert NOM met gepaste trots de eerste NOM Print Monitor nieuwe stijl. Na twee jaar brainstormen, optimaliseren en controleren is NOM er samen met onderzoeksbureau Intomart GfK in geslaagd een nieuw printbereiksonderzoek neer te zetten. De belangrijkste vernieuwing betreft de meetmethode van het gemiddeld bereik van dagbladen en tijdschriften. In plaats van de Recent Reading methode, die tientallen jaren is gebruikt en nog steeds in de meeste landen in de wereld wordt gebruikt voor het meten van gemiddeld bereik, introduceert NOM de nummerbereiksmethode. Dat is het bereik per specifieke editie. NOM noemt dit “een betere, meer valide manier van meten van bereik per gemiddeld nummer, die mogelijk is geworden door technologische ontwikkelingen en investeringen in het veldwerkapparaat.”
Om alle misverstanden die het woord nummerbereik met zich mee zou kunnen brengen te voorkomen: de currency die NOM publiceert is nog steeds bereik per gemiddeld nummer, alleen de meetmethode is veranderd. Onderliggende gegevens over nummerbereik worden niet gepubliceerd.
Met de nummerbereiksmethode gaat NOM terug naar de oorsprong van bereiksmeting (Through The Book methode), maar dan in een nieuw elektronisch jasje. Door aan mensen de voorpagina‘s van individuele nummers van bladen te laten zien op een scherm, worden zij geholpen zich te herinneren of ze een nummer hebben gelezen of niet. Daarmee wordt een aantal bekende problemen van de Recent Reading methode opgelost (parallel reading, replicated reading, telescoping). Hoe dit soort vragen aan mensen voorgelegd moet worden is van tevoren uitgebreid getest.
Ook voor dagbladen is er een nieuwe manier voor het meten van bereik ontwikkeld, die voor de afgelopen week per dag het leesgedrag van respondenten in kaart brengt. Voor het eerst wordt dan ook het dageditiebereik gepubliceerd.
Representativiteit van het onderzoek
De representativiteit van het onderzoek is volgens NOM aanzienlijk verbeterd. Voor een onderzoek dat currency levert waarmee de hele markt werkt is representativiteit van groot belang. Een nieuwe manier van steekproeftrekking, de zogenaamde verse random steekproef, staat garant voor een zo representatief mogelijk beeld van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Veel zorg is besteed aan het optimaliseren van de respons van de verse steekproef, zodat ook moeilijk te bereiken groepen zo veel mogelijk in het onderzoek zijn betrokken.
Kwaliteit van bereik
Voor het eerst worden in het elektronische bestand ook de gegevens over de leesintensiteit van titels opgenomen. Daarmee wordt het gegeven van het bereik verrijkt met een kwalitatieve toevoeging. In het verleden is deze vraag slechts aan de helft van de respondenten gesteld en daarom alleen in de schriftelijke rapportage opgenomen. Vanaf nu kan kwaliteit van bereik ook in de analyses meegenomen worden.
NOM Print Monitor oktober 2006 t/m juli 2007
Deze nieuwe publicatie van de NPM doet verslag van het leesgedrag van Nederlanders van 13 jaar en ouder in de periode van oktober 2006 t/m juli 2007. In deze periode hebben 20.393 mensen meegedaan aan het onderzoek. Deze steekproef staat voor 13.551.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Zoals voorheen zal de publicatie van de NOM Doelgroep Monitor (DGM) ongeveer een maand na de publicatie van de NPM plaatsvinden. De volgende NPM wordt gepubliceerd in februari 2008 en zal gaan over de periode januari t/m december 2007.
Vrijdag Donderdag komen de cijfers, dus de echte freaks moeten nog heel even geduld hebben . . .
Reacties