Vandaag wordt het jongerenonderzoek editie 2007 gepresenteerd door het onderzoeksbureau Qrius. Het bureau claimt al jaren dit domein van de onderzoeksmarkt en heeft hier inmiddels een traditie opgebouwd. Jongeren 2007 is de negende editie van het Jongerenonderzoek. In 1991 verscheen het eerste onderzoek, daarna is het iedere twee jaar uitgevoerd. “˜Jongeren‘ is in die zin een lang lopend onderzoeksprogramma, waarvan sommige onderdelen al sinds 1976 worden onderzocht. “˜Jongeren‘ stelt zich tot doel om op wetenschappelijk verantwoorde wijze informatie over kinderen en jongeren te verzamelen. In het onderzoek komt een breed scala aan onderwerpen aan bod, zoals onderwijs en werk, inkomsten en uitgaven, sporten en andere vormen van vrijetijdsbesteding, mediagebruik, normen en waarden en het gebruik van allerlei producten en diensten. De belangrijkste resultaten van meest recente editie zijn:
Klimaat
83% van alle jongeren van 12 t/m 29 jaar in Nederland vindt dat er snel maatregelen genomen moeten worden tegen de verandering van het klimaat. De rest, 17%, vindt dat we nog wel even kunnen afwachten. Van alle jongeren, die een mening hebben over het kabinetsbeleid, vindt 85% dat het huidige kabinet te weinig doet voor het klimaat. Een aanzienlijk deel van de jongeren weet overigens weinig van de activiteiten van het kabinet af, ook op dit gebied. De meeste jongeren (54%) zijn van mening dat we op grote schaal over moeten schakelen op schone energie, zoals zonne-energie en windenergie. 26% vindt dat we onze manier van leven ingrijpend moeten veranderen (minder auto rijden, minder vliegen en dergelijke). Jongeren zijn geen voorstander van het gebruik van kernenergie of van het opslaan van CO2 in de bodem.
Jongeren zien vooral op tegen de volgende, mogelijke gevolgen van de klimaatverandering:
Het onder water lopen van Nederland, waardoor het land onbewoonbaar wordt.
Het verdwijnen van de winters in Nederland en het ontstaan van hele warme zomers.
Het uitsterven van dieren, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.
Wat dit laatste betreft: 89% van de jongeren zou het (heel) erg vinden als de ijsbeer uit zou sterven.
Internet
Uit Jongeren 2007 blijkt ook dat kinderen (van 6 t/m 11 jaar) minder gebruik maken van internet. Het percentage kinderen, dat iedere dag gebruik maakt van internet, daalt bijvoorbeeld van 28% in 2005 naar 18% in 2007. Ook bij minder frequente gebruikers is een daling te zien. We hebben de indruk dat ouders bewuster omgaan met het internetgebruik van hun kinderen en dat meer zijn gaan reguleren en beperken. Het is een reactie op de publiciteit rond de veiligheid op internet.
Ook bij oudere doelgroepen zien we een afname van het gebruik, met name bij de 20-29 jarigen. Een verklaring hiervoor is dat in 2005, het jaar waarmee we vergelijken, het chatten sterk opkwam en een soort euforie onder jongeren veroorzaakte. Inmiddels is het nieuwtje hier van af. Er zijn volgens Qrius geen nieuwe internettoepassingen die een soortgelijke “˜push‘ van het gebruik veroorzaken.
Google de best gewaardeerde site
Kinderen en jongeren vinden Google de beste site. Opvallend misschien voor een site die niet bekend staat om zijn indrukwekkende inhoud of aansprekende uiterlijk. Het laagste rapportcijfer is een 8,0 (in de groep van 6-11 jaar, gemiddeld) en het hoogste een 8,9 (in de groep van 12-14 jaar). De tweede plaats is voor Wikipedia, de derde voor YouTube. Ook Marktplaats en Nu.nl krijgen relatief hoge cijfers.
Emigratie
Uit Jongeren 2007 blijkt ook dat 25% van de jongeren overweegt om op kortere of langere termijn te emigreren. Een groot deel van de jongeren overweegt dat uit onvrede met de huidige situatie in Nederland. Daarbij doelen ze onder meer op:
De manier waarop mensen in Nederland met elkaar om gaan; weinig respect voor elkaar, weinig tolerantie.
De onveiligheid op straat.
De drukte op tal van terreinen, die zich bijvoorbeeld uit in eindeloze files.
Een ander deel wil emigreren omdat ze wat van de wereld willen zien en elders willen werken.
Inkomsten stijgen
De netto inkomsten van kinderen en jongeren zijn in de afgelopen twee jaar toegenomen. Met name de 15-19 jarigen gingen erop vooruit, met maar liefst 36%. Ook de 20-24 jarigen hebben veel meer te besteden (+11%). In totaal bedragen de netto inkomsten van 6 t/m 24 jarigen 29 miljard euro.
Alle opties open
Het centrale thema van Jongeren 2007 is “˜Alle opties open‘. Kinderen en jongeren hebben heel veel mogelijkheden en willen die ook zo veel mogelijk open houden. We zien dit in de meest treffende vorm op de computers die kinderen en jongeren gebruiken. Tal van schermen staan open, die ieder op zich een hele achterliggende wereld vertegenwoordigen. Je gaat met het grootste gemak van het ene scherm naar het andere scherm, van de ene leefwereld naar de andere. Dit principe van “˜schermen open‘ en het bewegen van activiteit naar activiteit zien we ook in de “˜echte‘ wereld. Bijvoorbeeld als het gaat om opleidingen en beroepen; jongeren willen zich tegenwoordig niet te veel vastleggen.
Opzet onderzoek
Voor Jongeren 2007 zijn 4.349 kinderen en jongeren van 6 t/m 29 jaar ondervraagd. Ze vormen (na weging) een representatieve steekproef uit de populatie van kinderen en jongeren in de betreffende leeftijdsgroep in Nederland. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van januari tot en met mei 2007. Aanvullend zijn in juli 2007 zes groepsdiscussies met jongeren gehouden. In september 2007 zijn sommige gegevens uit het onderzoek geactualiseerd.
Later dit jaar zullen ook nog gegevens vrijkomen uit twee nieuwe onderdelen van Jongeren 2007. Een onderzoek onder de ouders van kinderen van 0 t/m 5 jaar (Kinderen 2007) en een onderzoek onder allochtone jongeren in de leeftijd 15 t/m 25 jaar (samen met BNN).
Een daling van 10%-punt dat is een feitelijke daling van meer dan 30%. Dat betekent dat van elke 3 kinderen er 1 geen dagelijks geen gebruik meer maakt van internet. Ik vind dat letterlijk ongelofelijk. Idem voor de studenten. De redenen die worden gegeven zijn nog bizarder.
Het lijkt me erg interessant om hier eens internationale cijfers naast te leggen of daadwerkelijke gebruikscijfers (ipv panelonderzoek). Nu ben ik sterk geneigd om een flinke snuif zout bij dit onderzoek te nemen.
@Gijsbregt: ik heb als check even het gemiddelde dagbereik via STIR berekend over de eerste helft van 2006 en 2007. Bij 13+ stijgt dat van 37% naar 40%. In de doelgroep 13-19 daalt het van 49% naar 44%. Een daling lijkt inderdaad het geval, maar niet op het niveau van het Qrius onderzoek en ook niet in die mate. Toch wel opmerkelijk die daling. Had ik niet verwacht . . .
De daling an sich verbaast me, maar dat kan alijd gebeuren. Maar de kracht van de daling. Je hebt als MSN-er dus 1 op de 2 vriendjes verloren als je zelf wèl elke dag op het internet te vinden bent. Extreem lijkt mij.
“Je hebt als MSN-er dus 1 op de 2 vriendjes verloren als je zelf wèl elke dag op het internet te vinden bent. Extreem lijkt mij.”
Dat voorbeeld lijkt extreem, maar is op zich niet zo raar als je je bedenkt dat vriendjes die (bijna) nooit online zijn gewoon in je contactlijst blijven staan. Het hoeft dus niet echt op te vallen.
Weet iemand hoe ik aan een integrale versie van dit onderzoek (2007) kan komen?
@Suzan contact opnemen met Qrius misschien?
Ik zou graag willen weten waar die Nederlanders dan naar toe willen emigreren? en wat ze daar willen bereiken?
Weet iemand ook hoeveel de daling in internetgebruik is bij de oudere jongeren?
Hallo allemaal,
kan ik deze onderzoeken in hun totaliteit ergens bezichtigen/ downloaden. Ik ben namelijk bezig met mijn afstudeerscriptie en deze onderzoeken zijn erg relevant voor mij.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Roy
@Roy, ik denk dat dat een betaald verhaal wordt. Info is uiteraard te vinden bij Qrius.
Aha daar was ik al bang voor 🙂
Toch bedankt.