ABN Amro heeft in een nieuw rapport een toekomstbeeld geschetst van de mediasector aan de hand van vier scenario’s. Volgens ABN Amro zijn marktdynamiek en de adoptiegraad van nieuwe media bepalend voor de ontwikkeling binnen die mediasector. De bank noemt deze factoren ‘onzekerheden’ die de assen vormen van een matrix met de vier scenario‘s.
Kort samengevat zien die scenario’s er als volgt uit:
1. Digitale desillusie
Binnen dit scenario zijn de dromen over een digitale toekomst niet uitgekomen. De markt wordt door mediaspelers overschat. Er zijn vele nieuwe media-apparaten en -diensten op de markt gekomen, maar de consument omarmt deze niet. Dit is vooral te wijten aan de negatieve gebruikerservaringen en de vele schendingen op het gebied van privacy en veiligheid. Bovendien maken de mediaspelers de fundamentele inschattingsfout door te denken dat consumenten permanent “˜in control‘ willen zijn, maar dit is allesbehalve waar: De consument wil ““ passief ““ vermaakt worden.
2. Chronische chaos
De vele initiatieven binnen het medialandschap leiden tot enorme concurrentie. Dit komt mede door de gewijzigde houding tegenover intellectual Property en Digital Right Management. Zo zijn kopieerbeperkingen verleden tijd. De vele nieuwe diensten worden niet massaal omarmt, omdat de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Toch blijven vele bedrijven hoop hebben ooit “˜de pot met goud‘ te vinden.
3. Crossmediale consolidatie
In tegenstelling tot de vorige scenario‘s is de adoptie van nieuwe media door consumenten en bedrijven hoog. Mede omdat bedrijven geen experimentele – vaak half functionerende – diensten in de markt meer uitrollen, hetgeen vaak leidde tot negatieve (eerste) gebruikerservaringen. Crossmediale diensten zijn in dit scenario zo goed ontwikkeld dat de gebruiker gemakkelijk een cross-over van het ene medium naar het andere medium maakt. Een nadeel is dat menig partij de markt uitgedrukt wordt, wat innovatieremmend werkt. Toch kunnen, door onder meer fusies en overnames, mediaspelers goed functionerende diensten leveren die breed worden geaccepteerd in de markt. Voor de meeste diensten wordt betaald en mediabedrijven zijn zeer winstgevend.
4. Volledige versnippering
De dromen anno 2007 over een digitale toekomst zijn waarheid geworden. Er zijn vele nieuwe technologieën en diensten ontwikkeld, die gebruikersvriendelijk, laaggeprijsd en/of gratis zijn. Mede hierdoor aanvaarden consumenten de nieuwe technologieën snel. Bovendien hebben consumenten vertrouwen in de aanbieders en hun producten en diensten. Onder meer ook door de lancering van een privacy webkeurmerk. De keerzijde van de hoge dynamiek is dat er veel concurrentie is en dat de marges vaak laag zijn.
Zoals zo vaak zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. In scenario 1 en 2 wordt wel een erg negatief beeld geschetst. De acceptatie zal volgens mij hoger liggen. Mede door de jonge doelgroep die meegroeit richting 2015. Maar of het ultieme marktbeeld gehaald wordt zoals 3 en 4 ons voorspiegelt? Oordeel zelf. ABN Amro zegt hier zelf over in het rapport: “Eén belangrijke bevinding is dat in elk scenario de gebruiker doorslaggevend is. In Digitale desillusie wil hij vooral vermaakt worden, in Chronische chaos ziet hij door de bomen het bos niet meer, in Crossmediale consolidatie verlangt hij overzicht en in Volledige versnippering wil hij maximale keuzevrijheid.”
Vorig jaar kwam ABN Amro ook al met een rapport over de mediamarkt. Nog steeds een aanrader. Een overzichtspagina van alle rapporten zie je hier.
@peter: rapporteren is iets concluderen achteraf. Het ‘rapport’ van ABN AMRO lijkt mijns inziens dan ook teveel op een analyse van de huidige en nabije toekomst ipv die van 2015. Ik vind het rapport absoluut wel hout snijden, maar de titel had wel kunnen worden aangepast op de inhoud: bv. 2010 ipv 2015. en dan nog mis ik een minimale gissing over de koers van het medialandschap. Een gemiste kans als je zoveel ‘mediaondernemers’ (en veelal niet de minste) hebt mogen interviewen. Wellicht de volgende keer hen ook vragen naar hun visie en keuze tussen de scenario’s?
benieuwd naar de reactie van ABN Amro. ik las op MF dat je die gaat vragen. ‘k zag ook de kritiek her en der. vind ik zelf nogal meevallen. natuurlijk had e.e.a. wel wat diepgaander onderzocht mogen worden, maar vergeet niet dat wij dagelijks tot over de oren in die materie zitten. vergelijk het met een media-itempje in NOVA. is ook nooit goed in de ogen van de profi’s.
Een andere benadering van het rapport staat op de Nieuwe Reporter.