Volgens een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau en Seniorweb zijn senioren inmiddels net zo vaak online als jongeren. Dit artikel in De Telegraaf zegt: “Gingen senioren circa tien jaar geleden nog maar mondjesmaat online, vandaag de dag internetten ouderen bijna net zo vaak als tieners.” Op basis van deze uitspraak ben ik ’s in de julicijfers van de STIR gedoken en kom min of meer tot dezelfde conclusie, maar dan iets genuanceerder: De ouderen die online zijn doen niet onder voor de jongeren, maar het bereik in de seniorendoelgroep is veel lager. Kijk maar:
Kerngegevens online bereik, juli 2007
Bron: STIR Webmeter, juli 2007
Het bereik in de doelgroep 13-34 is in juli bijna 90% en in 50+ wordt krap 50% gehaald. Als je dat omrekent naar totalen en dat vervolgens in relatie brengt met het aantal bezoeken zie je dat de ‘jongeren’ 101 bezoeken per persoon per STIR-website halen en de senioren 91. Dat is best wel een klein verschil. Dat betekent dat de ouderen die online zijn ook heel actief zijn. Bijna net zo actief als de 13-34 jarigen, die bijna allemaal online zijn.
Leuk. Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk.
belangrijk is te constateren dat 50+ers on-line eigenlijk alleen maar e- mailen en surfen. Chatten en
downloaden doen ze nog maar amper. Dat zal wel gedaan worden door de volgende generatie 50+ers vermoed ik.
Wat me op de gedachte brengt hoe de huidige 50+ers (babyboomers, ofwel de muziekgeneratie) aan hun muziek komen.
Blijkbaar niet door downloading en ze komen ook nog maar amper in de cd- winkel. Zouden zij grotendeels die cd koper bij online winkels vertegenwoordigen ?
Dat weet ik wel zeker. Dit is bij uitstek de klantgroep die nog cd’s koopt. Helaas niet bij de Free Record Shop, daar kwam Breukhoven recent achter, maar bij de echte platenspeciaalzaak. Downloaden wordt overigens wel steeds populairder onder deze doelgroep. Dat wordt met name versterkt door de opmars van de Ipod. Deze doelgroep koopt nummers online bij Itunes en is minder vatbaar voor het illegale downloaden.
Hee Arjan Mokka , is it you ?
Zou zomaar kunnen dat downloading stijgt, (voorlopig nog maar 25% va de oudere internetgebruiker) maar geef mij nog maar de lekkere cd, met boekje aanbevolen door een goede muziekkenner in de winkel.
In de stijgende dvd markt doet de nostalgie het overigens ook goed. Uitgaves van bijv. Stiefbeen en Zoon,
zomaar 50.000 ex.verkocht.
eric my generation
Ik dacht ook al dat jij het was Eric. Grappig. Betekent dit dat we elkaar vanaf nu vaker online gaan tegenkomen?
Koffie, heren?
Bij jou?
Jullie zitten hier al bij mij. Vandaar 😉
Daar heb je een goed punt. Melk en suiker graag!
Koffie moeten we ook zeker een keer doen.
Dan effe iets anders. wie kent er een ervaren, creatieve interviewer/onderzoeker voor groepsdiscussies en 1 op 1 intervieuws met ouderen.
eentje die niet meteen onderzoekbureau tarieven komt?
Kan natuurlijk zel doen, maar wil wel professioneel gestuurde vragen.
Of toch maar via een universiteit ?