Het Radio Adviesbureau (RAB) heeft in navolging van SPOT’s EffecTiVe een effectonderzoek gelanceerd voor adverteerders en mediabureaus. Onder de naam RAB RADAR biedt het adviesbureau een gratis tool aan waarmee de effectiviteit van radioreclame inzichtelijk gemaakt moet worden. RADAR staat in dit kader voor Radio Ad Awareness en Respons en zal per campagne met een n van 200 onderzoeken wat de communicatiekracht is geweest en of er voldoende bekendheid en aankoopbereidheid is gegenereerd. Intomart GfK zal de 0 en 1-metingen gaan uitvoeren en samen met RAB een database bouwen waarin in alle campagnes worden opgeslagen. Op termijn is het de bedoeling om de RADAR-resultaten te koppelen aan de gegevens van het continue luisteronderzoek (Radiolog).
De presentatie van RAB RADAR staat hier.
Om deel te kunnen nemen aan RAB RADAR moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De metingen moet minimaal één maand voor de start van campagne aangevraagd worden. De campagne moet een nieuwe radiocommercial bevatten. Voor de radio-inzet van de campagne worden verschillende zenders/exploitanten ingekocht. Ook moeten naast radio minimaal één ander mediumtype ingeschakeld worden. Dat vind ik op zich een vreemde voorwaarde. Als je zuiver wilt meten heb je toch liever niet dat een ander mediumtype ‘ruis’ op je radiometingen gaan veroorzaken? Navraag bij RAB leert dat de RADAR juist de toegevoegde waarde van radio in een campagne wil gaan bewijzen. Bovendien stelt George Bohlander van RAB dat in de praktijk heel weinig campagnes voorkomen die alleen maar radio in zich hebben.
Meer informatie over de RAB RADAR is te krijgen bij Tom van Hulst (tom@rab.fm).